För när himmelen gråter är det vi som får ta skiten

Regn igår, slusk idag..

Det regnade igår, inget ösregn, men lite då och då vilket jag inte störde mig särskilt mycket på eftersom jag var inomhus och slösade papper i en högre hastighet än en bäver med rännskita. Men det känns ändå lite fel att det ska regna nu, lika fel som den "jul" vi hade.. det var ju för fan grönt i gräset, fåglarna sjöng och det var lerigt..
På vilket sätt stämmer det ihop med våran julaftonsidyll?

Jag minns när jag var liten och började få julkänsla ungefär samtidigt som julkalendern började på tv, jag kunde knappt vänta tills dagarna gick och julafton kom.
Man öppnade julkalender, man julpysslade på skolorna, bakade pepparkakor och handlade julklappar i god tid som man knappt kunde vänta tills man fick ge bort.

Nu så märkte jag knappt att det var jul, visst köpcentrumen hade sina fula juldekorationer, på tv:n var det reklam om att tomten handlade på elgiganten och att man nu kunde få, inte bara en, utan TVÅ chipspåsar till priset av en eftersom det var jul.
Jag handlade mina sista julklappar dagen innan julafton, hade ingen kalender, inget julbak, inget julpyssel. Eller jo, hade julmys en dag med några kompisar, men det föregick utan någon klyschig julmusik och utan några klyschiga moralkakor till julfilmer..

VAD HAR HÄNT?
Jag vill ha min julkänsla tillbaka, satt där och tog emot massa julklappar, märkte att jag inte egentligen brydde mig om några av dom... dom som det inte ligger någon tanke bakom.. dom som bara är köpta för att späda på konsumtionssamhället vi lever i.
Missförstå mig inte, jag älskar julen, jag älskar att ge och få klappar.... men det ska inte göras bara för sakens skull, hellre går jag utan julklappar än att få ännu en film som jag inte kommer se, en film som enbart köptes för att jag "gillar filmer"

Några klappar stack ut, dom som jag fick dom av vet om det så jag skriver inte upp dom här.

Nu är det lite sent att skriva om julafton, det var inte ens tanken när jag började skriva, men där ser man vad som kan hända när man sitter här  med sin januariförkylning och tittar ut genom källarfönstret på när himmelen gråter och svär åt att det är vi som får ta skiten.

hej hej
//katatusch

Kommentarer
Postat av: Coffee

Det är för att hela julen är en illusion. När man var liten var det någonting mystiskt och främmande, någonting utom denna värld. Nu har vi fått våra ögon öppnade, och vi ser att bakom masken ligger ytterligare en högtid som i dagens samhälle mer är till för att affärsägarna ska få gnugga sina händer som är fulla av pengar.

Bristen på snö minskar känslan ännu mer, och för varje år måste man köpa fler och bättre klappar för att överträffa förra året. Vi levde i en illusion, nu lever vi bakom den.

2009-01-13 @ 16:09:24
URL: http://worldoffools.blogg.se/
Postat av: Hjalte

Jo, det kan ju tyckas vara sant, men jag tror ändå att man kan hitta tillbaks till känslan.

Julen blir vad man gör den till, tycker man att den är skit så ska man inte fira den. Jag tänker fortsätta kampen för att hitta tillbaka till min illusion!

2009-01-13 @ 16:30:29
URL: http://katatusch.blogg.se/
Postat av: gina

couldn't agree more..

2009-01-14 @ 22:21:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0